дописник Франција
Политиката на француската престолнина Париз да го направи градот позелен и без автомобили се чини дека се исплатува. За дваесет години, загадувањето на воздухот е преполовено во просек. Ова е важно, бидејќи токсичните супстанции во воздухот претставуваат ризик за здравјето.
„Подобрувањата главно се должат на преземените еколошки мерки“, според Airparif, независната организација што спроведува мерења на квалитетот за Париз. „Количината на азот диоксид во Голем Париз се намали за 50 проценти за 20 години. Бројот на фини честички се намали за 50 до 55 проценти.“ Само концентрациите на озон не се подобрија.
Левичарската општинска влада презеде бројни мерки во последните години за да го направи воздухот во Париз почист. Ова главно се направи со намалување на бројот на автомобили. Автомобилските ленти се отстранети во корист на тротоари, велосипедски патеки, автобуски ленти и трамвајски линии.
Според општината, ова беше неопходно за да се создаде подобра животна средина. Загадувањето на воздухот може да доведе до респираторни проблеми, но исто така го зголемува ризикот од астма, срцеви удари и рак на белите дробови.
„Во Голем Париз, 7.900 луѓе умираат предвреме секоја година поради загадување на воздухот“, според Airparif. „Загадувањето на воздухот го скратува животниот век на луѓето во Голем Париз за 10 месеци и е одговорно за 11 проценти од вкупната смртност.“
Велосипедски патеки
Во Париз, 1.400 километри велосипедски патеки се изградени за 20 години. Во последните пет години, 200 улици се целосно или делумно без автомобили. Во наредните години, ќе бидат додадени 500 улици каде што ќе се создадат зелени површини и каде што автомобилите и паркинг местата ќе мора да исчезнат.
Во 2017 година, еколошките налепници станаа задолжителни за автомобилите, кои покажуваат колку загадуваат. Автомобилите што најмногу загадуваат оттогаш се забранети или ограничени.
Големите кружни текови како што се Плоштадот на Бастилја, Плоштадот на Републиката и Плоштадот на Конкорд се радикално променети. Има многу помалку сообраќајни метежи и има повеќе простор за пешаците да одат.
Исто така, ќе има повеќе „зеленило“ на улиците. Помеѓу 2020 и 2026 година, во градот ќе бидат засадени 170.000 дрвја. Уште 300 хектари зеленило треба да се додадат во наредните 15 години.
Холандски велосипеди
„Мислиме дека е одлично“, вели Самуел Моро. Тој секоја недела го организира „Петочното вечерно лизгање“, турнеја низ Париз во која учествуваат илјадници ролерки. Тој самиот моментално лизга на улицата Риволи. Таа е долга 3 километри и се состои од четири ленти за автомобили. Сега автомобилите се забранети таму.
Само таксињата и јавниот превоз имаат една лента заедно. Остатокот од патот е за велосипедисти, пешаци, скејтери и луѓе на електрични тротинети. Моро: „Добивме многу повеќе простор во градот. Исто така, стана побезбеден за нас, ако едноставно имате ленти каде што на автомобилите не им е дозволено да одат.“
Група Холанѓани возат велосипеди по бреговите на Сена на изнајмени велосипеди од „Холанд Бајкс“. „Во минатото, тука возеа само автомобили и тие се пробиваа по Сена со 120 километри на час. „Сега е тивко и мирно тука“, вели Барт Вос, кој го основал „Холанд Бајкс“ во Париз со колега пред повеќе од 20 години. „Кога почнавме тука, градоначалникот гордо рече дека првите 100 метри велосипедска патека се изградени. Сега има повеќе од 1.000 километри велосипедска патека.“
Но, не сите Парижани се задоволни. Продавниците велат дека стануваат помалку достапни за клиентите и добавувачите. Жителите на населбата Монмартр демонстрираа. Тие се плашат дека првобитните жители ќе бидат избркани од „политиката против автомобили“ и дека наскоро ќе има само туристи на улиците.
Патем, подобрувањата во квалитетот на воздухот не се причина за радување, предупредуваат специјалистите. „Загадувањето на воздухот во целиот Голем Париз сè уште ги надминува граничните вредности утврдени од Светската здравствена организација (СЗО)“, според Airparif. „Како резултат на тоа, луѓето се изложени на ризик од здравствени ризици. Доколку се придржуваме до вредностите на СЗО, ќе има 7.900 помалку предвремени смртни случаи годишно (во Голем Париз, уред.).“
Пет пати повеќе од стандардот на СЗО
Чувствително прашање е кружниот пат околу Париз, периферијата, со просек од повеќе од милион автомобили дневно. Мерки за намалување на сообраќајот таму се преземени неодамна. Максималната брзина беше намалена од 70 на 50 километри на час минатата година. Од оваа година, една од лентите е резервирана за патници кои користат заеднички автомобил.
Бројот на километри што сите автомобили ги поминуваат заедно во Париз се преполовил во последните 20 години, според бројките од „Аипариф“. Но, ако се вклучи и кружниот пат, бројот на километри се намалил „само“ за една четвртина.
„На некои места околу кружниот пат, квалитетот на воздухот е сè уште понизок од она што го пропишуваат француските и европските прописи. Дури има и места каде што загадувањето на воздухот е пет пати поголемо од она што СЗО го наведува како максимално дозволено“, според „Аипариф“.
Извор: НОС Холандија