Загрозените царини од Трамп ги ставија пограничните градови на работ
Сјоерд ден Даас – Дописник од САД
Дали го прави тоа, или не? Во Канада никој не знае каде се наоѓа земјата, една недела откако Доналд Трамп ги заостри односите со северниот сосед. Тарифите беа објавени и набргу потоа ставени во мирување на триесет дена. Во канадско-американските погранични региони нема споени раце за новиот станар на Белата куќа.
Америка никогаш не е далеку во Виндзор, Канада. Панорамата на Детроит е јасно видлива од кејот во Виндзор. Темно црните деловни згради на Џенерал Моторс преку кулата на реката Детроит над сите други згради во автомобилскиот град.
Џон Д’Агноло, лидерот на синдикатот Унифор во Виндзор, им помага на вработените во американскиот производител на автомобили Форд. „Веќе еден век, Форд е дел од нашата заедница“, рече Д’Агноло. Ако работите одеа добро за Форд, работите одеа добро и за Виндзор, вели тој. Како и многу компании, Форд има фабрики од двете страни на границата.
Стоки вредни околу 325 милиони долари се движат напред-назад меѓу Виндзор и Детроит секој ден. Возење од само неколку минути и претставува една третина од вкупната трговија меѓу Канада и Америка.
Заканата на Трамп дека ќе воведе увозна такса од 25 проценти на сите производи од Канада, ги наруши Канаѓаните на погрешен начин. На натпреварите во хокеј на мраз, каде што тимови од двете земји играат во исто натпреварување, канадските навивачи навиваат додека се свири американската химна.
„Од сега па натаму ќе ги проверувам етикетите“, вели клиент во еден од малите супермаркети во Виндзор. „Повеќе не купувам американски производи.
Д’Агноло, синдикалист: „Нашата заедница е составена од работници во автомобилската индустрија, добавувачи. Сите се загрижени“, вели тој.
И тоа е повеќе од само фабриките, предупредува тој. Постои ризик од ефект на снежни топки. „Продавниците, рестораните, тоа може да влијае на сите. Како во 2008 година, за време на глобалната рецесија, кога луѓето мораа да ги предадат клучевите од својата куќа на банката“.
Далеку е од тоа. Но, нема сомнеж дека во Виндзор има многу работи. „Сите зборуваат за неизвесноста“, рече Брендан Лејн, чија компанија произведува автоделови. „Мораме да откриеме како да се справиме со ова“.
Можните давачки од 25 проценти тој го нарекува „голем дел од парите“. Неговата компанија Lanex ги снабдува сите големи производители на автомобили во регионот, од BMW и Chrysler до General Motors. Пред да стигнат таму, деловите често минувале низ доста патување, вели Лејн. „На пример, ги купуваме нашите суровини во САД, по што работиме со нив овде. Дел понекогаш ја минува границата три или четири пати. Тоа не е невообичаено.
Долго време имаше мала разлика на која страна од границата е купувачот. Но, тоа е во опасност да се промени. Компаниите од американската страна на границата се исто така сè само не ентузијасти за плановите на Трамп.
Работите можат да одат брзо бидејќи производите почесто ги преминуваат границите, вели Глен Стивенс Џуниор, директор на MichAuto во Детроит. „Ова се значителни суми. Се проценува дека дополнителните трошоци од 3.000 до 6.000 долари по возило едноставно не се нешто што индустријата, компаниите или потрошувачите можат да го апсорбираат“, рече Стивенс, кој ги претставува главните автомобилски компании во регионот.
Трамп цврсто верува во царините. Спроведувањето на отстапки игра важна улога во ова: завршување на работите на граница, на пример. Причина зошто Канада, како и Мексико, доби триесетдневна благодат. Покрај тоа, Трамп сака „поправедни“ трговски договори и се надева дека ќе ги привлече компаниите да произведуваат повеќе во Америка со царини. Економистите предупредуваат дека царините главно ќе ги чинат пари американските потрошувачи.
„Секогаш ни се допаѓа кога повеќе производство доаѓа во Мичиген или САД, но не можете да ги промените синџирите на снабдување преку ноќ“, вели и Стивенс Џуниор. „И, да бидам искрен, тоа не е нешто што ниту индустријата го сака“.
Во Виндзор тие можат да сторат малку повеќе од изготвување сценарија. Д’Агноло од синдикатот Унифор се надева дека Трамп ќе му ги изеде зборовите. „Тоа е скршено срце“, вели тој. „Соработката беше толку блиска сите овие години. Животните средства на луѓето овде се изложени на ризик“.
извор:НОС Холандија