Прометот на супермаркет А-марка добива историски удар

Јероен Шутисер – репортерска економија

Главните А-брендови во супермаркетите, како што се Heineken, Unox, Douwe Egberts и Calvé, имаа лоша година. Делумно поради крајот на продажбата на цигари, вкупната продажба на 100-те најголеми А-брендови падна за 9 отсто во 2024 година во споредба со 2023 година. На списокот имало десет марки на тутун, но од 1 јули минатата година е забранета продажбата на тутун во супермаркетите. Затоа, нивниот удел во листата значително опаѓа.

Дури и ако забраната за тутун се изостави од равенката, годината останува исклучително лоша. „А-брендовите стануваат сè помалку релевантни во супермаркетите“, вели директорката за малопродажба во агенцијата за истражување Circana, Ајрене Хендриксен.

Circana со децении составува годишна топ 100 на А-брендови. „Во 2005 година, производителите на брендови сè уште имаа удел од речиси 25 проценти во вкупната продажба на супермаркети, но сега тие паднаа под 20 проценти“, вели Хендриксен.

Други објаснувања за влошената позиција на А-марките: клиентите на супермаркетите сè повеќе купуваат свежи производи и свежото не е навистина голема работа на А-марките. „И растот на приватните етикети на сметка на големите брендови продолжи силно минатата година.

Најголемите А-брендови во супермаркетот (цифри за 2024 година, извор Circana)

Во продажбата не помагаат ниту бројните расправии меѓу производителите и синџирите на супермаркети. Ефектите од ова се јасно видливи во топ 100. Најголемите губитници на листата ги вклучуваат Bonduelle, Senseo, De Ruijter и Quaker, сите брендови кои беа недостапни на Jumbo и Picnic пократок или подолг временски период.

„Ако луѓето најдат празни полици поради таквиот бојкот или прекин на испораката, тие или ќе изберат друг бренд или бренд на куќата. Ако производите од брендот А се повторно достапни по бојкотот, секогаш е сомнително дали потрошувачите повторно ќе ве изберат вас“, вели Хендриксен. Поради тоа, загубата на прометот може да трае подолго.

Но, понекогаш има и лојални клиенти кои се трудат да го добијат својот омилен бренд. „Потоа одат во друг супермаркет. Тогаш тоа го чини трговецот на мало со празните полици промет, а не А-брендот.

Сите мора да ги гледаат парите. И приватните етикети често се исто толку добри.

Супермаркет за посетители

Со години, брендот за цигари Marlboro беше број 1 во топ 100, но на тоа му дојде крајот поради забраната за продажба на тутун. Марката моментално е на 4-то место и целосно ќе исчезне следната година.

Кока-Кола сега е најголемиот А-бренд во супермаркетот. Она што е забележливо е преминот од оригиналниот пијалок кон Кока-Зеро. Варијантата без калории сега учествува со 44 проценти од продажбата.

Уште еден значаен факт во топ 10: Хертог Јан е најголемиот пивски бренд во холандските супермаркети од 2022 година, а јазот со конкурентот Хајнекен постојано се зголемува.

Во 2022 година, разликата сепак беше 17 милиони евра, но минатата година Хертог Јан продаде 87 милиони евра повеќе во супермаркетите од Хајнекен. Енергетскиот пијалок Ред Бул го надмина и Хајнекен. Холандија сега троши повеќе пари на Ред Бул отколку на Хајнекен.

„Многу поевтино“

Во супермаркетот Дирк во Хуфдорп, многу клиенти сметаат дека е логично работите да не одат добро за многу А-брендови. „Дали купувам повеќе или помалку А-брендови? Па, се разбира помалку“, вели една жена која шета низ продавницата со рекламната брошура во рака. „Секој мора да ги гледа парите. И приватните етикети често се исто толку добри. „И 30 до 40 отсто поевтино“, вели еден слушател.

Друг клиент штотуку се врати разочаран од Алберт Хајјн, кој се наоѓа спроти Дирк. “Го барам моето кафе Senseo, но сè уште не е на продажба во AH. Верувам дека конфликтот е решен, тоа беше во весникот, а полиците требаше повторно да се пополнат. Но, тие не беа. Исто толку празно како минатата недела. Затоа го купувам Senseo овде”.

извор:НОС Холандија