Во европската индустрија има криза. Претходно оваа недела, германски производител на челик објави дека ќе укине илјадници работни места. Неколку производители на автомобили планираат да ги затворат фабриките. И европскиот сон за одржливи батерии Northvolt е освен банкрот.
Затоа, Европската унија сака да преземе брза акција. Новата Европска комисија, која Европскиот парламент ја одобри денеска, во голема мера ќе се фокусира на подобрување на европската конкурентност. Претседателката на Европската комисија Урсула фон дер Лајен денеска изјави дека сака да ја извлече европската индустрија од застојот со пакет мерки.
Според Ингрид Тијсен, претседател на организацијата на работодавачи VNO-NCW, тоа е итно потребно. „Веќе гледате дека компаниите заминуваат или ги инвестираат на друго место. Европските компании повеќе не можат добро да се натпреваруваат со компании од Америка или Кина.
Големи проблеми
Постојат околу три причини зошто работите одат толку лошо, како што напиша поранешниот премиер на Италија Марио Драги претходно оваа година во извештајот за иднината на европската конкурентност. Европа не е доволно иновативна, особено во споредба со САД и Кина. Цените на енергијата во Европа се превисоки. А Европа е премногу зависна од другите земји за суровини и безбедност.
Европа особено заостанува во областа на високата технологија. Од педесетте најголеми технолошки компании во светот, само четири се европски. Во Европа, економскиот принос за секој одработен час е помал отколку во САД. Тој јаз во моментов станува сè поголем.
Високите цени на енергијата се уште еден голем проблем, особено за тешките индустрии како што се производителите на челик и вештачки ѓубрива. Во моментов, цените на струјата се околу 2 до 3 пати повисоки отколку во САД, а цените на бензинот се дури 4 до 5 пати повисоки. Ова им отежнува на компаниите да ги направат своите производи по иста цена како и нивните неевропски конкуренти.
Европа е исто така премногу зависна од другите земји. Голем дел од важните суровини за индустријата, како што е литиумот за батерии, доаѓаат од Кина. Европа долго време смета на САД за својата безбедност, нешто што веќе не е сигурно по реизборот на Трамп.
За да ја спаси европската индустрија, Фон дер Лајен сака да се фокусира на овие три теми. За да се осигури дека Европа може да остане во чекор со САД и Кина во однос на иновациите, мора, на пример, да стане полесен за почетните компании да растат низ цела Европа.
За да ја направи индустријата поодржлива, Европската комисија ќе го претстави Чистата индустриска зделка во првите сто дена. Овие планови треба да ги намалат цените на енергијата и да ја направат европската индустрија повторно конкурентна. На пример, преку создавање поголема побарувачка за одржливи европски производи.
Понатаму, Европа мора да направи повеќе за сопствената безбедност. Трговските договори треба да ги обезбедат синџирите на снабдување и да ја намалат зависноста од Кина. Покрај тоа, компаниите мора да бидат подобро подготвени за кризи.
Уште стотици милијарди
За сето ова да се овозможи, потребни се многу повеќе инвестиции, околу 800 милијарди дополнителни годишно, пресмета Драги. Тие пари мора заеднички да ги соберат владите и компаниите. Би требало да им стане полесно на компаниите да најдат инвеститори и пари во различни земји на ЕУ. За ова мора да придонесат и европските пари.
Претседателот на Комисијата вети и намалување на административниот товар на компаниите за една четвртина. Тоа треба да елиминира многу работа и трошоци за компаниите. За да го постигне ова, таа назначи европски комесар кој мора да ги поедностави европските правила.
Дописникот на ЕУ, Арди Стемердинг
„На почетокот на оваа нова Комисија, времињата се променија. Иако справувањето со климатските промени со Зелениот договор беше приоритет на Европската комисија во изминатите пет години, сега тоа е конкурентноста на Европа. Работите одат лошо за европските компании и новата геополитичка реалност направи силна економија уште поитна.
Иако желбата да се направи нешто е голема, тоа нема да биде лесно. На пример, потребни се многу дополнителни пари. Но, останува прашањето од каде ќе дојде тоа. Земјите-членки како Германија и Холандија веќе посочија дека не сакаат да плаќаат повеќе пари.
Исто така, постои слична дилема околу намалувањето на регулаторниот товар. Многу од сегашните правила за компаниите се таму за да се осигура дека компаниите ги исполнуваат климатските цели и социјалните стандарди. Можете ли да го намалите административниот товар без да ги ослабнете овие цели? Тоа покажува дека има уште долг пат до реализација“.
извор: НОС Холандија