Дали законот на џунглата повторно ќе важи во меѓународната трговија?

Брендови Аида – уредник економија

Стабилност, предвидливост и јасност. Ова се три услови за компаниите да можат лесно да работат. Тоа може да биде и кредо на Светската трговска организација (СТО). Но, со претседателот Трамп на власт во САД, овие три точки се под притисок.

Во последниве недели ни се вртат најавите за нови американски увозни давачки. Во светот, постои загриженост за овие случувања на полето за игра на меѓународната трговија. Според многу експерти, ова се само прелиминарно гранатирање на потенцијално голема трговска војна.

 

Врвните директори на многу мултинационални компании, исто така, ја изразуваат својата загриженост. Бидејќи внимателно изготвените правила за меѓународна трговија се фрлаат во вода, се повеќе луѓе стравуваат дека законот на џунглата повторно ќе се применува.

Веднаш по Втората светска војна, беа склучени трговски договори, делумно под водство на САД, токму за да се стави крај на самоволието и многуте различни давачки што ги воведоа земјите.

Намерата беше земјите да го направат што е можно поедноставно и поевтино меѓусебното тргување меѓусебно. Идејата беше слободната трговија не само што ќе доведе до поголем просперитет, туку и до повеќе демократија низ светот.

Земјите се согласија да ги намалат увозните давачки и да се придржуваат до трговските правила на СТО. Доколку некоја земја не ги почитува тие трговски правила, друга земја може да оди во СТО за да покрене постапка. Пресудата на трговската организација тогаш мораше да ја почитуваат сите.

Се чинеше дека договорите брзо вродија со плод. Глобалната трговија порасна и царините брзо паднаа, што го направи увозот и извозот многу поевтин. Со години, на СТО се гледаше со голема стравопочит и се повеќе земји се приклучија на организацијата.

 

извор: НОС Холандија