Последната фотографија од Јуро Франтиќ на смртна постела и портретот кој Тито не дозволил да биде објавен

Нашите идеи за Втората светска војна често се клишеа, тие се засноваат на одреден фонд на канонски фотографии, чија оптика, не само технички, е црно-бела. Делата што ги објави „Експрес“ се нетипични во оваа смисла. Иако црно-бели, овие слики ја внесуваат бојата на животот во оваа визија за минатото. На нив ја гледаме Јура Каштелан, нашиот познат поет, кој изгледа како комбинација на француската филмска ѕвезда Жерар Филип и филозофот Албер Ками. Првата асоцијација е – егзистенцијалистичка! Каштелан, како истакнат комунист и партизан, ја уредувал Библијата со Бонавентура Дуда (иако тоа „не било дозволено“). Дури и во време на војна, луѓето се грижеа за изгледот, а да не зборуваме за модата. Неговиот имиџ особено го сакал Јосип Броз, бидејќи – како што сведочи Ѓилас – никој не го видел неуреден или неизбричен дури и во најтешките шумски кампови. Сите што го сретнале сведочат за една чудна појава: велат дека неговото лице имало карактеристика да премине од најголема благост и топлина во форма на тврда решителност, како да се работи за две лица. Овде го гледаме во семејна атмосфера, но и во низа портрети кои зрачат со необична цврстина, можеби дури и суровост. Тито не сакал такви портрети, бил посреќен ако поданиците го сакаат отколку да се плашат од него.

 

 

24sata.hr