Бродот Катрин превезува експлозиви за Израел и некои централноевропски земји, а беше одбиен и во Намибија и Црна Гора. Меѓународното право им забранува на државите да транспортираат експлозиви доколку постои ризик од воено злосторство
Бродот „Катрин“, во сопственост на германската компанија „Конкорд Шипинг“, кој превезува експлозиви за Израел и некои други централноевропски земји, нема да се закотви во Хрватска. Пред два часа тој брод се свртел и продолжил кон Медитеранот, пренесуваPloče Online.
МВ Катрин го напушти Виетнам на крајот на јуни. Тој пловел под португалско знаме, а дестинација му била Намибија. Сепак, активистите на Амнести интернешнал успеаја да извршат притисок и намибиските власти го отфрлија. Според нивните информации, пред да стигне до Намибија, бродот застанал во Сингапур за да наполни гориво. Откако добил одбивање во Намибија, тој го продолжил своето патување: минатата недела повторно наполнил гориво во Малта и се упатил кон Црна Гора. И таму доби отфрлање. Оттогаш плови во Јадранското Море. Но, зошто бродот е толку контроверзен?
Амнести интернешнал наведува дека бродот превезува експлозиви за Израел и за некои други централноевропски земји. Станува збор за 60 контејнери со ТНТ и осум контејнери со хексоген експлозив. Оваа информација ја потврдуваат од Намибија, но и од Португалија. Министерката за правда на Намибија вели дека побарала MV Катрин да биде одбиена бидејќи земјата не го поддржува Израел.
– Да, побарав од Министерството за транспорт и не смеат да дозволат MV Kathryn да се закотви во нашите пристаништа – изјави Ивон Даусаб пред една недела за локалната New Era.
Својата одлука Даусаб ја поткрепува со тоа што Намибија е потписник на Конвенцијата за геноцид, но и со поддршката за Палестина што Намибија одамна ја изразува. Тука е и специјалниот известувач на Обединетите нации за окупираните палестински територии, Франческа Албанезе, која рече дека осумте контејнери со експлозив на бродот МВ Катрин се „наводно клучни компоненти во воздушните бомби и проектили“ што ги користи Израел против Палестинците. Албанец ги повика другите земји да го блокираат приклучувањето на бродот во нивните пристаништа.
Меѓународното право над профитот
Планот Б беше дел од товарот да се истовари во Бар, а дел во Копер, Словенија. Ни тоа не функционираше. Тогаш се појавија информации дека ќе се укотват во пристаништето Плоче. Како што дознале во рок од 24 часа, товарот требало да биде префрлен таму на друг брод кој потоа ќе се упатил кон Израел. Тоа би било добро и платено за Лука Плоче, сепак има проблем. Меѓународното хуманитарно право им забранува на сите држави да префрлаат оружје на страна во вооружен конфликт кога постои јасен ризик дека тоа ќе придонесе за воени злосторства. Не се знае дали ова е официјалната причина поради која бродот се враќа во Медитеранот. А Катрин не може да слета никаде бидејќи во меѓувреме бродот го загуби знамето.
– Според последните информации што ги имаме, бродот сега, наводно, е без знаме. Португалија го повлече своето знаме под кое пловеше бродот Катрин, откако бродот беше одјавен во Мадеира пред неколку дена. Бродот сега не е регистриран во ниту една земја и не плови под ниедно знаме и како таков не може да влезе во морето на ниту една земја – изјави за телевизија Наташа Посел од словенечката Амнести интернешенел, за телевизијата N1.
А без знаме и регистрација не може да влезе во ниту една држава. Напротив, доколку се најде во територијалните води на една земја, таа земја има право да го конфискува.
Morski HR веќе неколку дена го следи невообичаеното однесување на МВ Катрин. Неодамна во четвртокот, бродот стоеше на нешто помалку од 1 наутичка милја од хрватските територијални води, но во хрватската економска зона и нешто повеќе од 12 наутички милји јужно од островот Ластово. Откако поморските човечки ресурси испратија барање до Министерството за море, транспорт и инфраструктура, бродот се пресели на околу 10 милји на југоисток. И тогаш бродот беше во економската зона на Република Хрватска, но на стандарден меѓународен воден пат. Во петокот наутро, бродот го исклучува системот за автоматска идентификација, што не би требало. Имено, сите бродови, освен воените, мора да имаат вклучен AIS цело време на нивната пловидба. Во тоа време, бродот се наоѓал на средината на Јадранското Море, во граничната област на италијанската и хрватската економска зона.
Од пристаништето Плоча во четвртокот за Faktograf велат дека не знаат дали бродот ќе плови до нив.
– Лука Плоче д.д. засега нема потврда дали споменатиот брод ќе се закотви во Плоче. Наша обврска како пристанишен оператор е да даваме пристанишни услуги во согласност со важечките закони и прописи на Република Хрватска, што го правиме почитувајќи ги сите безбедносни и законски стандарди и процедури – велат оттаму.