Чувството е малку непријатно, возење во самоуправувачки автомобил. Јас сум зад воланот, но не морам ништо да правам. Колата забрзува, кочи и управува додека гледам филм. Тоа навистина не е безгрижно опуштање, бидејќи ненамерно постојано внимавам на патот. Исто така, треба да го преземам воланот во рок од 10 секунди ако автомобилот го побара тоа.
Станува збор за тест возење во нов модел на Mercedes-Benz. Германскиот производител на автомобили е првиот што пласира автомобил на кој може и му е дозволено да вози самостојно со голема брзина. Ова се однесува на таканареченото „ниво 3“ на автономно возење. Додека на нивоата 1 и 2 автомобилот обезбедува само помош (на пример, со темпомат), на ниво 3 автомобилот всушност го презема возењето. На возачот му е дозволено да прави нешто друго, но да не заспие.
Со речиси 100 километри на час без раце на воланот: вака функционира возењето на ниво 3
Независното возење сè уште е предмет на многу ограничувања. Засега, „Drive Pilot“ е дозволен само при ведро време, преку ден, не во тунел и само на десната половина од автопатот. Таму возилото вози со максимална брзина од 95 километри на час зад возилото напред, кое го следи автомобилот во своите патеки. Производителот на автомобили очекува дека автономното возење ќе биде возможно во рок од неколку години.
Горд инженер седи до мене и го надгледува тест возењето. „Ова е нашата месечева слика, револуционерен момент во развојот на самоуправувачките автомобили“, рече Каи Седлачек, развивач на автономно возење во производителот на автомобили со седиште во Штутгарт. „Во суштина, сега имате вграден таксист!
Она што е револуционерно е дека одговорноста се префрла од возачот на автомобилот, а со тоа и на производителот. Ретко кој производител на автомобили се осмелува на тој чекор, бидејќи правните последици во случај на сообраќајна несреќа можат да бидат сериозни. Сепак, Седлачек е уверен: „Се осмелувам да ги ставам рацете во оган дека овој автомобил е доволно безбеден“.
Поттик за германската автомобилска индустрија
Германија е водечки во дозволувањето автономно возење автомобили на јавните патишта. Возењето на „Ниво 3“ е дозволено на автопат низ целата земја. Потребната легислатива веќе беше одобрена пред четири години. Во Европа, автономното возење сè уште не е достапно. Надвор од тоа, само во американските држави Калифорнија и Невада.
Покрај Мерцедес, BMW лансираше и ограничен автомобил на ниво 3 (до 60 километри на час) во Германија. Фактот дека германските производители на автомобили предничат во развојот на самоуправувачки автомобили е поттик за германската автомобилска индустрија. Ова главно доби негативен печат во последниве месеци, со разочарувачки бројки од продажбата, заканети бранови на отпуштања и тешката транзиција кон електрично возење.
Во и околу Берлин, експериментите со самоуправувачки автомобили траат со години, вели Даниел Геринг од Freie Universität Berlin. Тој придонесе за самоуправувачкиот автомобил „AutoNOMOS“, кој беше купен од холандскиот TomTom во 2017 година. Нивното самоуправувачко возило извозе повеќе од 2.400 километри независно низ Мексико во 2015 година.
„Во тие години, автономното возење навистина цветаше. Сега фокусот на производителите на автомобили е многу повеќе на електричниот автомобил“, вели Геринг во Берлин. Меѓутоа, покрај поголемата безбедност, самоуправувачките автомобили би можеле да придонесат и за поеколошки сообраќај. „Потребно е помалку паркинг простор и таков автомобил може да вози поекономично.
Развојот на самоуправувачки автомобили оди брзо, вели истражувачот. „Возењето низ град е всушност возможно. Ѓаволот лежи во еден процент од многу комплицирани сообраќајни ситуации, како што е амбулантно возило кое вози на спротивната лента. Затоа, целосно автономното возење може да трае со години, можеби и децении.
На крајот на краиштата, компјутерот мора да биде способен да вози подобро и побезбедно од човекот во сите случаи. Кога ќе се достигне „ниво 5“, влегувате во автомобил и автоматски возите до дестинацијата. Возачка дозвола тогаш повеќе не би била потребна, но тоа е сепак далечна перспектива.
Во секој случај, тоа драстично ќе го промени општеството, смета Геринг. Бројот на сообраќајни незгоди драстично се намалува, лицата со намалена подвижност можат слободно да се движат низ градот, а возачите на автомобили одеднаш имаат часови дополнително слободно време. „Во мојот свет на компјутерски науки велиме дека краткорочните ефекти се преценети, а долгорочните потценети. Така, последиците ќе бидат поголеми отколку што можеме да замислиме во моментов.
извор: НОС Холандија
Чием Балдук – Дописник од Германија
Видеото може да го погледнете на овој линк…